esmaspäev, oktoober 08, 2007

Uskumatu, aga tõsi, ma tegin ise võid!

I made butter myself from cream, can you believe it!
Result: especially delicious butter and a cup of milk.




Naturaalmajandus polegi nii võimatu, nagu ma ette kujutasin. Vajalikud on vaid algmaterjalid ja vahendid, et neist enda tarbeks midagi vajalikku valmistada.

Värske kala on meie toidulaual mälestustes. Ausalt, ma ei teagi, kust Tallinnas enam värsket kala osta saab.
Lihtsat kala, odavat kala: lesta, räime.
Linnainimesena ma kalale muidugi ei lähe, seega värskekala roog jääb esialgu ära.

Piimatooteid ma süüa ei saa, seega piimahind mind eriti ei murjelda, aga võiga on küll häda käes.
Hind hinnaks, aga see määrdemaiste! Süües kleepub kurgulakke kinni. :-(

Olen ühe korra lapsepõlves näinud, kuidas taluperenaine kirnus võid tegi, muudkui loksutas ja loksutas. Nii ma siis mõtlesin, et äkki teeks proovi.

Võtsin 2 pakki 38%-list vahukoort, valasin keeratava kaanega purki ja hakkasin loksutama.
Pisipõnngi aitas loksutada.
Kulus 1 tund ja valmis ta oligi: kuldkollane, pehme, hõrgumaitseline koorevõi, keelel sulab jäägitult. Poole algsest kogusest moodustas võipiim, mis maitseb tegelikult nagu kõrge rasvasisaldusega piim.
Vot nii! Tehke järgi! :-)

Foto: Ingrid

Sildid: , , , ,

10 Comments:

Blogger kukupai said...

Värske kala müügikoht avati just Männikul, aga ma pole veel järgi uurinud, milline sortiment seal on.
Võitegu mäletan ma lapsepõlvest maal oldud suvedest küll, oli jah hea.

08 oktoober, 2007 16:49  
Blogger Ingrid said...

Jah, mulle rääkis üks Nõmme turu lihamüüja, et on selline koht avatud, keegi teine jälle teadis öelda, et mingi putkauberik see on ja et vaevalt sealt kvaliteetset värsket kala saab.
Ükskord lähen igatahes vaatama, mida seal pakutakse.
Tänasesse päeva mahtus veel peetide keetmine. No oli see vast töö! Ma olen kusagil aastakümnete eest üritanud peeti keeta ja loobunud, nüüd üritasin uuesti. Ei tasu vist ära.

08 oktoober, 2007 17:16  
Blogger Tiiu said...

Miks ei tasu peete keeta? Piisab poolest tunnist, aga siis peab peete ehmatama, jääkülma vette panema või lumme viskama- siis on nad pehmed ka kohe. Parimad peedid tulevad ahjus tuha sees. Aga ma olen proovinud ka praeahjus fooliumi sees küpsetada, ei lähegi kaua aega, kui on pehmed nii kartul kui peet.

08 oktoober, 2007 17:27  
Blogger Ingrid said...

Tiiu
Mina keetsin neid küll vist 4 tundi ja ikka ragisesid.:-(
Ega ma muidu poleks keetnud, aga üks hea inimene saatis maalt natuke üht ja teist ja kõige muu seas ka peete.
Ja pealegi olen ma toidutegemises äärmiselt nõrk, nii et igasugused nipid on väga teretulnud!:-)

08 oktoober, 2007 17:39  
Blogger Ingrid said...

Muide, Kukupai, kui juhtud veel siia kiikama - mul on nüüd see Elisa nett, üks suur viletsuste viletsus. Katkestab ööpäevas lõputu arv kordi, käidi modemit vahetamas ja nüüd otsustasid, et peab vist kogu lugu A-st ja B-st alustama. Leping oli 1000 krooni. Lepingu lõpetamine oleks 1500. Küsisin.

08 oktoober, 2007 17:42  
Blogger karikate emand said...

Oo, kõlab hõrgutavalt ja võrgutavalt... :D

Kohe niiväga, et ma pakkusin mehele, et hakkame ka ise võid tegema. Aga tema urises, et kas ikka säilib, et servad lähevad rääsuma...
Võib ju margariinikarpi litsuda...

Mulle meeldib hea või koos tilliga aurutatud kartuliga... mmm... :)

08 oktoober, 2007 20:16  
Blogger kukupai said...

Huvitav, miks Sul see Elisa ei tööta? Mul pole kogu selle aja jooksul (üle aasta juba) ühtegi probleemi olnud, ausõna. Ja mina ei maksnud lepingu eest sentigi, oli nii, et kui aasta vastu pean, ei tulegi maksta.
Ja peeti keedan mina mikroahjus 20 min, siis jätan ööseks pliidi peale hauduma keeduvette.

08 oktoober, 2007 20:52  
Blogger Karuema said...

targutan kah sekka. koduvõile võid soolvee peale teha, nagu mu vanaisa Muhus tegi. ja see või seisab kaua ja on sellisena veel eriti maitsev, nii et Karikate Emand, hakka aga võid tegema.
Värske kalaga oli aga hiljuti kurioosum - Jyväskyläs müüdi Saaremaa koha - 26 euri kilo...Ja Saaremaal ma ei mäleta millal viimati kohakala poes nägin...Aga noh see võis olla ka kohaliku Saaremaa kala, siit mõnedkümned km on ka Saaremaa...Aga mulle siiski tundus, et see oli Eestist, sest kohalikele kaladele siin silte tavaliselt ei panda...

08 oktoober, 2007 23:02  
Blogger Ingrid said...

Karikate Emand
Sellises koguses tehtud või ei jõua pahaks minna. Minu tehtud võist oli pool juba õhtuks söödud.
Koore loksutamise ajal võid vaadata telekat, lugeda raamatut, jalutada toas (aga miks mitte ka aias).

Kaja
Aga kas kohe algselt ei võiks vahukoorele näiteks teraraasu soola lisada, et see siis loksutamise käigus kogu võiga seguneks?
Ahjaa, siis tuleks jälle see järelejäänud piim soolane. Tähendab ei saa.

09 oktoober, 2007 07:37  
Blogger Karuema said...

minu arust nii ei tehtud. tehti ikka õiget võid ja siis kui oli värske söödi magedalt aga tehti ikka suurem kogus ja siis ylejäägid soolati, et ei rikneks

09 oktoober, 2007 16:14  

Postita kommentaar

<< Home